Lessen

 

Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Zaterdag Zondag
Yoga Alignment
9:15 – 10:45
Klaartje Pander
Yin Yoga
9:15 – 10:45
Klaartje Pander
Zwangerschap les
9:45 – 11:00
Tanja Secrève
Yoga Alignment
11:15 – 12:45
Klaartje Pander
Pilates
18:30 – 19:45
Tanja Secrève
Yin Yoga
17:45 – 19:15
Klaartje Pander
Pilates
20:00 – 21:15
Tanja Secrève
Pilates
20:00 – 21:15
Tanja Secrève
Pilates
20:00 – 21:15
Tanja Secrève
Hatha Yoga
20:00 – 21:15
Marinka Achterberg

 

Pilates
Mudra Pilates is een rustige vorm van Pilates, voor iedereen geschikt. Jong, oud, ervaren of onervaren, man of vrouw. Voor zwangere vrouwen zijn er aparte lessen. Wil je je lichaam soepeler en sterker maken en tegelijkertijd ontspannen? Neem dan contact op met Tanja Isabelle Secrève via 0645.739373 of tanjaisabelle@ziggo.nl

Yin Yoga
Yin yoga gaat over voelen. Je leert bewust en met aandacht je eigen lichaam te ervaren. Binnen de Yin yoga geef je jezelf de ruimte en de tijd om dat te herstellen. Yin yoga gaat over vertragen in onze maatschappij vol van dynamiek.

Bij Yin yoga blijf je langere tijd stil in de houdingen, asnana’s, meestal 5 minuten, zo is de fysieke beoefening gelijkertijd een stap dichter naar meditatie. Bij KlaarYoga beginnen de Yin yoga lessen met meditatie in een zittende houding. Meer informatie? Neem dan contact op met Klaartje Pander, kpander@xs4all.nl of Cilia Wüst, info@praktijkzon.nl.

 Yoga Alignment
Yoga Alignment gaat uit van het principe dat alle beweging terug te brengen is naar de ruggengraat. Met oefeningen, gebruik makend van van een vilten rol en een strip wordt de ruggengraat weer soepel gemaakt en keert de veerkracht terug. Je werkt toe naar de natuurlijke stand van je skelet waardoor bewegen gecontroleerder, soepeler en krachtiger wordt. In de Yoga Alignment lessen werken we vaak naar een houding toe zoals bijvoorbeeld Trikonosana – Driehoekhouding, Adhomukha Svanasana – de Hond of Virabhadrasana – de Held. Meer informatie? Neem dan contact op met Klaartje Pander, kpander@xs4all.nl.

Do-in
Behalve shiatsu zijn er ook oefeningen om de energie in je meridianen beter te laten stromen, waardoor je je fitter voelt en beter bestand bent tegen ziekte. Deze beoefening heet ‘Do In’ en het komt uit dezelfde traditie als shiatsu. Bij Do In breng je, op ontspannen manier, een tijdje lichte rek op een meridiaan zodat daar meer ‘leven’ in komt. Ook zijn er dynamische oefeningen om zelf blokkades op te heffen. De oefeningen zijn erg prettig om te doen. Ze brengen rust en helderheid van geest, aanwezigheid in het moment en bewust contact met je zelf/ je lichaam.

Stil

Stil is de naam voor een uurtje zitten, zonder iets te zeggen. Er is geen spirituele of religieuze context. Er is niet een specifieke techniek: hoe je ademt maakt niet uit, hoe je zit maakt niet uit en of je ervaring hebt met meditatie maakt niet uit.

Hatha yoga

Hatha-yoga neemt het fysieke lichaam als uitgangspunt en maakt gebruik van ademhalingstechnieken die binnen de hatha-yoga pranayama worden genoemd. Hatha-yoga gaat over de verbinding van het lichaam en de geest. Deze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en in constante wisselwerking met elkaar. De houdingen in hatha-yoga worden Âsana’s – (zit(ten), (ver)blijven) – genoemd. Deze houdingen hebben op fysiek niveau een versterkende invloed op o.a. spieren, botten en het zenuwstelsel. Op mentaal niveau heeft het een positieve invloed op het denken en traint het concentratievermogen.

Elke les is een afgerond geheel. De les bestaat uit voorbereidende oefeningen, evenwichtsoefeningen, ademhalings- en ontspanningsoefeningen, kracht- en balanshoudingen. Deze oefeningen en houdingen (de asana’s) worden met aandacht voor de juiste uitvoering begeleid. De Âsana’s worden gekoppeld aan het ritme van de ademhaling. Dit maakt het mogelijk je aandacht te richten op dat wat je aan het doen bent en zicht te krijgen op je fysieke en mentale houding van dat moment. Ook zorgt deze benadering ervoor dat je de intensiviteit goed aanvoelt en deze daardoor zelf kunt sturen, zodat je kan werken binnen je persoonlijke grenzen. In iedere les wordt naast het beoefenen van de Âsana’s tijd besteed aan meditatie en de les eindigt met een ontspanningoefening.